Bezoek aan de ICT & technologie beurs in Londen – BETT 2018

Tessa  van Zadelhoff en Pauline Maas waren eind januari weer in Londen voor de jaarlijkse ICT beurs BETT in het Londense Excel building. We hadden er deze keer drie dagen voor uitgetrokken. De BETT is echt enorm. Het is dan ook belangrijk om gericht te kijken. De meeste hardware slaan we over, een ander deel is specifiek voor de UK-markt dat laten we ook links liggen. Onze focus lag met name op onderwijsinhoudelijk gebruik van technologie. AR/VR, computational thinking, maker education en het start-up plein.

1. Lifeliqe is een website waarin je met behulp van AR  met iets meer dan één druk op de knop een lieveheersbeestje door de klas kan laten vliegen. We werden helemaal enthousiast, het zag er ook heel eenvoudig uit. Later op de Microsoft stand, merkten we dat er wel een flink prijskaartje aan vast zat. Jammer, want zo kun je AR mooi implementeren en ook de aandacht van de leerlingen houden. Nog even geduld en dan komen er vast meer van dit soort websites en mogelijkheden.
  2. De blokjes van SAM-labs zijn erg leuk om met kinderen aan de slag te gaan om te leren programmeren. Kleine blokjes met lampjes, motoren, sensoren die je in hun eigen omgeving kunt programmeren via een nieuwe visuele programmeer omgeving waarin je alleen dingen met elkaar verbind en opdrachten geeft. De blokjes werken met bluetooth en tijdens de twee demonstraties werkten ze vlekkeloos. De eenvoudigste alphakit kost 129 euro. We gaan hem hem zeker testen. Het viel op dat er meerdere gelijksoortige systemen op de beurs aanwezig waren. SAM-labs had veruit de grootse stand en had de meeste belangstelling van de beursbezoekers.
  3. We waren verrast door de 3d robot printerarm. Meer heb je ook natuurlijk niet nodig. Het is ook handig, omdat dit ook meer een robotarm is die in de industrie voorkomt. Jammer genoeg spraken de standhouders bijna geen Engels.
  4. Tessa en ik waren erg onder de indruk van de kamer van Aurora. Zij maken kleine ruimtes met daarin beamers, geluid, geur, temperatuur. Het is een hele ervaring. Wij vlogen mee in een helikopter en vlogen zo naar een vulkaan en toen werd het warm in de ruimte en roken we zwavel. We kregen een filmpje te zien van een docent die zo een verhaal vertelde met kinderen op de noordpool. Jammer genoeg is dit nog wel erg duur en nog even niet bereikbaar voor scholen.
  5. We liepen tegen BitBric aan een soort MakeyMakey. Een vrolijk board met veel meer mogelijkheden om krokodillenbek kabels aan te sluiten. Hij lijkt op de MakeyMakey maar is veel kleuriger en meer mogelijkheden om geluid aan te sluiten.
  6. We zagen een Makerspace trolley van Gretnells, dit lijkt ons super handig om te gebruiken in een makerspace. Je kunt na afloop alles weer netjes opruimen en je kunt goed zien wat op is en wat je opnieuw moet aanschaffen.
  7. Op de BETT waren er natuurlijk veel producten en projecten rond de micro:bit. Zo was er een board (hummingbird) voor bij de micro:bit. Vorige jaar had ik hem ook al gezien, maar toen hadden ze hem alleen maar voor de Raspberriy pi.
  8. Zo was er ook een PIP playstation die je zelf in elkaar kunt zetten. Het is nog steeds een kickstarter maar het ziet er super uit. Je kunt de games die op deze playstation staan zelf aanpassen en downloaden en spelen maar.
  9. Google had een enorme grote stand en ze hadden een grote ruimte van hun stand ingeruimd voor Breakout edu. Een soort activiteit die je door leerlingen kan laten doen dat ze vragen binnen een bepaalde tijd moeten oplossen en zo een box kunnen openmaken. Op de school van Pauline hebben ze een workshop gehad van een enthousiaste collega.
  10. We zagen verschillende projecties op een vloer. De leerlingen zijn zo lekker in beweging en betrokken en kunnen bijvoorbeeld leuke reken activiteiten oefenen. Deze vloer heet Wizefloor.
  11. Op de beurs waren er natuurlijk heel veel micro:bit tools. Deze Me arm pi is een robot arm waar je de micro:bit in kunt stoppen en met twee knoppen kun je dan je robot arm bewegen.
  12. De stand van Little Inventors ademde rust uit. Er lagen leuk projecten door kinderen gemaakt vanuit design thinking. Het deed me erg denken aan de projecten van de Designathon van Emer Beamer uit Amsterdam.
  13. Tessa had haar oog laten vallen op Nature Bytes. Kleine webcams die je kunt neerzetten bij vogelhuisjes, of andere plaatsen waar kleine diertjes komen. Je zet het kastje ergens neer, en na een dag of twee kun je de usb stick verwijderen en kun je zien welke dieren er langs zijn geweest.
  14. Kubo was een van de vele kleine robotjes die je kunt programmeren. Het robotje moet kaartjes lezen of je stopt er een kaartje in wat hij kan lezen. Er waren wel een stuk of 10 van zulke robotjes die allemaal bijna hetzelfde deden. Deze Kubo ziet er mooi uit ook met de kaartjes en hij legt een parcours af over een speelkaart. Het blijft een dure oplossing wat je ook unplugged (of met de codewise) kaarten kan doen.
  15. Pauline vond Anomally ook leuk. Dit is een soort gamewand die je ergens kunt neerzetten en kinderen kunnen hier ballen tegen aan gooien en punten halen.
  16. En als laatste MRbit. Deze stonden vorige jaar ook al op de beurs maar nu hadden ze een leuk board om je micro:bit in te stoppen en met een gamecontroller eraan krijg een leuke gamestation. Naast dit hebben ze ook eenvoudige kaarten om led lampjes en andere dingen aan te sluiten op de micro:bit.

Naast het bezoeken van de beurs hebben we ook lezingen gevolgd en mooi kunnen netwerken. Meer en meer Nederlanders weten de weg te vinden naar deze megabeurs. Ook hebben we weer bijzonder genoten van de Prowise avond en konden we de sushi bar natuurlijk ook niet aan ons voorbij laten gaan. De data voor volgend jaar hebben we al weer in onze agenda’s gezet. BETT 2019, we zullen er weer zijn.