BETT 2019 – een paar indrukken

Van 23 t/m 26 januari 2019 werd in Londen opnieuw de BETT georganiseerd. Helaas viel het dit jaar opnieuw samen met de NOT zodat we een keuze moesten maken. We hebben voor de BETT gekozen vanwege de scope op onderwijs & technologie. Bezoeken in voorgaande jaren hebben ons geleerd dat je hier het eerst nieuwe ontwikkelingen ziet. In 2000 waren dat digitale schoolborden, later zag je digitale leeromgevingen, 3D printers en STEAM hier hun intrede doen.

Dit jaar waren er weer meer robots dan voorgaande jaren. Docent Ollie Bray uit Schotland verwoordde onze gedachten erbij goed. Ontzettend veel robots waarvan de meesten niet meer kunnen dan de robots die we al kennen. Een aantal robots was gewoon lachwekkend slecht of ontzettend duur. Leuk alleen is natuurlijk nooit genoeg, vraag jezelf altijd af wat de meerwaarde is voor het onderwijs.

Duidelijk zie je de vooruitgang binnen VR. De standalone brillen worden beter van kwaliteit en er komt meer content beschikbaar. Er wordt minder ingestoken op dat je met de hele klas een VR-bril op zou moeten zetten. Een paar brillen volstaat vaak ook. Toch geloof ik meer in de ontwikkeling van augmented reality voor het onderwijs. Vorig jaar heb ik een presentatie bijgewoond van Lifeliqe, prachtig materiaal voor in de klas. Lifeliqe bestaat uit vele interactieve 3D modellen die je helpen om je les tot leven te brengen. Wauw!

Ook goed gaat de ontwikkeling van Maker Education. Een mooie zelfbouw 3D printer bij Imade3d en Fablab Factory uit Aalst België zijn goede voorbeelden daarvan. We hebben een aantal van de innovaties die ons opvielen verzameld in een Thinglink. Je kunt doorklikken naar de sites van de leveranciers als je er meer over wilt weten.